Selasa, 10 Jun 2014

KEK MARBLE NUTELLA

KEK MARBLE NUTELLA Kek Marble Lapis Nutella yg diadaptasikan daripada Soft Marble cake yg dilapiskan dgn sapuan Nutella. Cuci mata yok... Kek Marble Nutella Bahan-Bahan
270 gram mentega
250 gram tepung Hong Kong
230 gram gula kastor
10 gram serbuk koko
6 biji telur saiz besar
2 sudu makan susu manis
1 sudu makan rata ovalette
1 sudu makan air (paip)
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh serbuk vanilla/vanilli secukup Nutella utk disapu
Cara:
1) Mentega, susu dan vanilla disatukan lalu dipukul hingga kembang.
dan pekat. -

Bahan B
3) Satukan Bahan A dan B. Gaul rata.
4) Keluarkan 1/4 bahagian adunan dan campurkan dengan serbuk koko. Kacau rata.
5) Siapkan tin kek berukuran 8 x 8 inci yang sudah dialas kertas dan disapukan mentega.
6) Masukkan 3 senduk adunan plain dan 1 senduk adunan koko dan ulang cara ini hingga semua adunan selesai digunakan.
7) Bakar adunan dalam ketuhar dengan suhu 180 darjah C selama 45 – 50 minit.
8) Biarkan kek betul2 sejuk sebelum di belah dua dan disapu dgn Nutella. Masukkan dlm peti sejuk sebentar sebelum dihidangkan.

Nota :
1) Yg saya buat ialah adunan di bahagi 3 bahagian. 1 bahagian di bubuh serbuk koko dan sedikit pewarna coklat. Yg lagi 2 bahagian tu saya biar plain. Kemudian saya bubuh 1 bahagian plain dan ratakan. Pastu, saya bubuh bahagian cokelat pula. Last sekali saya bubuh yg plain, Then saya gunakan chopsticks dan buatkan lorekkan ke seluruhan adunan. Kalau nk ada design di permukaan, tglkan sedikit adunan cokelat dan bubuh dipermukaan sebelum di buat lorekan ya. Harap maklum..
2) Kek akan menjadi lebih lembut dan moist jika ia di makan sekurang2nya 1 hari selepas dibuat.

Chocolate Ganache
100g cooking choc
100g whipping cream or fresh cream
a pinch of salt

Double boil everything until the choc melt. Let cool. Spread.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan